דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


תירגול יוגה בזמן מחזור הווסת 

מאת    [ 24/05/2011 ]

מילים במאמר: 507   [ נצפה 3222 פעמים ]

 

 

תירגול יוגה המותאם לזמן מחזור הוסת, הוא בעל עוצמה גדולה והשפעה מיטיבה על אורח החיים של האישה .עצם ההתיחסות לנושא מהווה עלייה ברמת המודעות שלנו ולכן יוצרת חוויה גופנית ייחודית מעניינת ומזינה.

חוויות הוסת משתנה מאישה לאישה והמגוון גדול. יש נשים החשות טוב ויש אחרות החוות תסמינים למיניהם מקלים ועד קשים. אך בכל מקרה, גם אם האישה מרגישה טוב, חשוב שתנוח בזמן הווסת ותאפשר לגוף להיבנות ולהשתקם. משמעות המנוחה איננה לשכב במיטה אבל כן להאט מעט את קצב החיים ולהקדיש זמן לטיפול עצמי.

בהרבה מסורות שיבטיות, אכן כך היה במשך שנים, אם מתוך נידוי והתרחקות ואם מתוך כבוד והערצה. בכל מקרה, היה ברור שיש איזושהי הכרה בעוצמה נשית שמצריכה התיחסות מיוחדת בזמן זה. למשל הנשים ההודיות היו נחות הרבה וללא הפרעות, ללא עבודות בית ובישול, ביהדות אנו נמנעים מקיום יחסי מין שלא להפריע לרחם, זה קיים גם במסורות נוספות. במסורות אינדיאניות ואבוריג'יניות מיחסים כוחות רוחניים מיוחדים לאישה בזמן הוסת שהרי הווסת היא הבטחה להמשכיות החיים!

תירגול יוגה המותאם לזמן הווסת מהווה הנאה וטיפול בו זמנית, למשל בכאבים מכיווצי בטן, כאבי ירכיים, מצבי רוח, מיגרנות, דימום כבד, שילשולים ועוד. מומלץ שכל מתרגלת יוגה תאמץ אותו בתקופת המחזור, גם אם היא רגילה לתירגול יוגה אינטנסיבי ומאומץ. זאת מכיוון שאותו תרגול אנרגטי הנחשב למעורר ומחזק, בזמן המחזור, הוא דווקא מחליש, מדלל את הכוחות ומפר את התהליך ההורמונלי. לעומתו, התרגול המותאם מטעין אותנו באנרגיה רעננה ומחודשת.

תרגול היוגה בזמן המחזור מתמקד בכמה דגשים: (1) הוספת מוקדי תמיכה והישענות לתנוחות עמידה מסויימות כגון ארדהה צ'אנדראסאנה, אוטהיטה טריקונאסאנה ואדהו מוקה שוואנאסאנה (2)הטיות לפנים בישיבה ועם תמיכה לראש  - להרגעה, הפחתת כאבי ראש וגב. לדוגמא ג'אנו שירשאסאנה (3) תנוחות ישיבה אחרות להפחתת נפיחות, כאבי מפרקים, כאבי גב וכאבי ראש. לדוגמא אופויסטה קונאסאנה, ויראסאנה, בדהה קונאסאנה  והוריאציות שלהן (4)  ההקשתות בתירגול תתבצענה במינון נמוך ובוריאציה של הישענות. משפחת תנוחות אלה, נקראת לפעמים "אסאנות משקמות" מכיוון שיש בהן כוח ריפוי חזק והן מאפשרות להנות מהיתרונות האנרגטיים של ההקשתה ללא המאמץ הכרוך בה. (5) הפיתולים יהיו עדינים. כאלה שלא לוחצים על הבטן התחתונה (6) הימנעות מקבוצות תרגילים מסויימות: (א) תנוחות הפוכות – מכיוון שהן מפריעות לתהליך סילוק הדם אל מחוץ לגוף. וזו פעולה שהיא כנגד הטבע ועלולה לגרום לזיהומים ואנדומטריוזיס. (ב) תנוחות עמידה אנרגטיות כגון הלוחמים, רצף הברכה לשמש וויניאסות נמרצות אחרות, תרגולי נשימה חזקים המטלטלים את איזור הבטן ומעוררים את מערכת העצבים – למשל "קפלבהטי" ותרגילי ניקוי ("שאט קארמות") כגון "אגניסארה". אלה תירגולים המייצרים חום בגוף ובזמן הווסת הגוף שואף דווקא להתפטר מעודף חום, אז תירגולים אלה עלולים לשבש את התהליך במקום לסייע. בנוסף, אלה תנוחות בהן מתכווצת הבטן התחתונה ובתוכה הרחם, ובזמן המחזור יש להניח לרחם.

מתרגלת היוגה יכולה ללמוד את עקרונות התירגול המותאם וכך להמשיך להשתלב בשיעורים הקבועים שלה תוך כדי ביצוע ההתאמות הנדרשות לה. אסאנות שונות יוצרות תגובות שונות בגופנו ואפשר להנות  מבריאות וחיוניות על-ידי בחירת האסאנה בזמן הנכון. התאמת התירגול לשינויים ההורמונליים התמידיים בגוף האישה מהווה הישג בריאותי גדול והיא גם כלי ישומי להקלת התסמינים המלווים את המחזור.התירגול המחושב והשקול משפיע על מערכת הרבייה בטווח הקצר והארוך – פוריות, וסת, גיל המעבר. תירגול יוגה מרגיע וקבוע בזמן הווסת מאפשר לאישה להתחבר ולזרום עם המחזוריות הטבעית של הטבע ושומר על בריאותה התקינה.

 

 

מיה יפה - מורה מוסמכת ליוגה אינטגרטיבית וויניוגה
מלמדת יוגה במודיעין, רחובות והמרכז. שעורים פרטניים, שעורים בקבוצות וסדנאות עומק 
אתר: http://yogamaia.co.il/
דוא"ל: maia@yogamaia.co.il
טלפון: 054-5391595




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב